ANTONELLA MEDICI
1989 | Montevideo, Uruguay

Bachelor degree in Art History from the University of Barcelona and a MA in Latin American Studies from the University of Barcelona, Autonomous University of Barcelona and Pompeu Fabra University. She is currently developing her PhD thesis in Modern and Contemporary Art History within the frame of AGI – Art, Globalization, Interculturality and the CCAV / ART project “Critical Cartography of Art and Visuality in the Global Age: New Methodologies, Concepts, and Analytic Scopes Part II”(I+D Project MICINN: HAR2013-43122P), directed by Anna Maria Guasch at the University of Barcelona. Her research, which is located in the field of visual studies and memory, revolves around the relationship between memory and representation in the Uruguayan post-dictatorship.

She is the author of the first catalog of the Uruguayan artist Horacio Faedo (National Library of Uruguay) and has published articles in scientific magazines like Kamchatka (University of Valencia) or REG-AC (University of Barcelona). Her latest work will be part of the book “Body: Between Materiality and Power” published by Cambridge Scholars Publishing. She has participated as a speaker at seminars like “Museums, archives and exhibitions” (ACAF/ART-GEAM – Modern Art Studies Group, 2014) and the IV Philosophic Conferences “Per qué treballem?” (Arts Santa Monica, Barcelona, 2015). She has also participated in the first edition of curatorial seminar “On Mediation: Curatorial Theory and Practices in the Global Art” (2013-2014), organized by the research group AGI – Art, Globalization, Interculturality. As a curator she has developed collective and transdisciplinary contemporary art projects. In collaboration with the LOOP festival (2014) has co-curated “Yo-misil” and “Video (art) prosumers” exhibitions, the last of which won the Grundig prize 2014 coferred by the Loop Festival for its curatorship. She has recently co-curated the project “Ne jamais travaillez”, winning project of the ADN Gallery Curatorial Challenge 2015-2016, which includes four site specific art projects conducted in collaboration with inhabitants and collectives of Sant Cugat del Vallés, Barcelona.

Licenciada en Historia del Arte por la Universitat de Barcelona y magíster en Estudios Latinoamericanos por la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona y la Universitat Pompeu Fabra. Actualmente desarrolla su tesis doctoral en Historia del Arte moderno y contemporáneo asociada al grupo de investigación AGI – Arte, Globalización e Interculturalidad y el proyecto “Cartografía crítica del arte y la visualidad en la era global: Nuevas Metodologías, Conceptos y Enfoques Analíticos, CCAV/ART II Parte” (Proyecto I+D MICINN: HAR2013-43122P), dirigido por Anna María Guasch en la Universitat de Barcelona. Su investigación, situada en el ámbito de los estudios visuales y de la memoria, gira entorno la relación entre memoria y representación en la post-dictadura uruguaya. Es autora del primer catálogo del artista uruguayo Horacio Faedo (Biblioteca Nacional del Uruguay) y ha publicado artículos en revistas científicas como Kamchatka (Universitat de València) o REG-AC (Universitat de Barcelona). Su último trabajo formará parte del libro “Body: Between Materiality and Power” editado por Cambridge Scholars Publishing. Ha participado como ponente en seminarios como “Museos, archivos y exposiciones” (ACAF/ART – GEAM – Grup d’estudis d’Art modern, 2014) y en las VI Jornades filosòfiques. Per què treballem? (Arts Santa Mònica, 2015). Asimismo ha participado en la primera edición del seminario de curaduría “On Mediation: Teoría y Prácticas Curatoriales en el Arte Global” (2013-2014), organizado por el grupo de investigación AGI – Arte Globalización e interculturalidad. Como comisaria ha desarrollado proyectos colectivos y transdisciplinares de arte contemporáneo. En colaboración con el festival LOOP (2014) ha co-comisariado las exposiciones “Yo-Misil” y “Video(art) prosumers”, ésta última ganadora del premio Grundig a la curaduría. Recientemente ha co-comisariado el proyecto “Ne travaillez jamais”, ganador de la convocatoria Curatorial Challenge 2015-2016 de ADN Platform, que incluye cuatro proyectos artísticos site specific realizados en colaboración con habitantes y colectivos de Sant Cugat del Vallés.

 
Log In